ملک یار

وبلاگی برای اندیشیدن با یکدیگر

ملک یار

وبلاگی برای اندیشیدن با یکدیگر

برکت و فرهنگ سازی

به دنبال یافتن فرهنگی آشنا با مثلث وجود انسانی،  برای حفظ برکت در جامعه  می دویم . فرهنگی که  ریشه در گذشته دارد و می بایست بر اساس رشد فی ذات این فرهنگ به ظهور رسد اما نشده  و به خاطر کج فهمی ها ، مسیر ظهور آن تغییر کرده است . این فرهنگ در صورتی پدیدار می گردد که بتوان واژه برکت را فهمید و در تکه تکه و لایه لایه های وجود افراد جامعه بیدارش ساخت . چرا که برکت بوده و هست فقط نحوه استفاده از آن را نیافته ایم  . برکت همان برآیند شعوریی است که در نتیجه وجود و رشد فرهنگ (اجتماعی - اقتصادی - زیست محیطی ) و همچنین افول آن  در هر جامعه ای گسترش یافته و در اختیار همگان قرار می گیرد .  پس تمام اطلاعات گذشته در حافظه روح جمعی جامعه ثبت و ضبط شده است و این انسان قرن 21 باید بتواند آگاهانه از این برکات استفاده کند . این که مکس وبر بیان می دارد : به هیچ وجه محصولات صنعتی   نمی توانند به اندازه نمونه های دستی آن ها به لحاظ انرژی کارآمد باشند  نشانی است از این  که آن چه روابط انسان با محیط زیست او را به جهت تکامل ، سامان می دهد تکنولوژی نیست . رابطه انسان و طبیعت تعاملی است که پدیدآورنده کنش متقابل میان ذهن ، تن و دل اواست  و هرچه از این تعامل برخیزد ریشه در این ارتباط داشته و پایداری وجودی انسانی و فرهنگ و تمدن اجتماعی خالصی را پیش می کشد . اما این تکنولوژی که به میان آمده است سطح تماس انسان با محیط زیست او که همخوان با طبیعت وجودی او می باشد را کم می کند . انسان به لحاظ ساختار بدنی در نتیجه تکامل زمین طی دوران های مختلف زمین شناسی و تکامل حیات در این زمین شکل گرفته است  ریشه تن او در طبیعت است و باید با دست یازیدن به طبیعت و اجزاء آن ، تن خود ، دل خود و ذهن خود را سامان بخشد . تکنولوژی چه می کند ؟ کنش و واکنش میان تو انسان و طبیعت اطرافت را مختل می سازد . این باعث می گردد که تمام آن انرژی و هر آن چه با آن می آید ، را از محیط دریافت نکنیم . در واقع زمانی که ما مستقیم از یک عنصر طبیعی استفاده می کنیم آن عنصر هر چه دارد هر چه در طی سال های زندگیش در طبیعت یافته است  را به ما منتقل می کند اما زمانی که این عنصر در طی فرآیند تولیدات صنعتی شکل می گیرد و یا این که دخل و تصرف هایی در ساختار آن می شود تمام اطلاعاتش را به ما منتقل نمی کند . چنانکه گیدنز می گوید انرژی و مواد در سه مرحله به محصولات و تبدیل می شوند : - استخراج سوخت و مواد خام تولید حمل و نقل و مبادلات که در طی این فرآیندها و در محصول نهایی امکان تغییر در سطح ماده و انرژی وجود دارد . بنابراین مقداری از انرژی را هدر داده ایم و میزانی از انرژی ورودی به صورت خروجی غیر بازده از سیستم خارج گشته است . از آن جایی که این انرژی های هدر رفته از بین نمی روند و در فضا باقی هستند می توانند به عنوان یک عامل خارجی  بر جریان ماده و انرژی در محیط تأثیر گذارند و فرآیند توالی محیطی را که پدیده ای طبیعی در چرخه تکامل مادی بشری است را تحت تأثیر قرار دهد و به صورت ناپایداری در محیط ، تهدیدات زیادی را برای نوع انسان پدید آورد . این گونه است که از بین رفتن صنایع دستی ، مراسم و سرودهای آیینی ، لباس های سنتی و ... باعث از بین رفتن سنت و فرهنگ ناشی از آن و ایجاد گرایشی به سمت ضد سنت می شود و به اشتباه مدرنیته را نیز با دید ضد سنت دنبال می کند در حالی که اگر برکات موجود را ببیند می تواند نحوه حرکت خود را به گونه ای سامان دهد که نه تنها مدرنیته را ضد سنت نداند بلکه آن را شکل تکامل یافته ای از فرهنگ و تمدن در حافظه جامعه به شمار آورد . و مانع از هدر رفت انرژی در محیط و تظاهرات معیوب مادی آن شود .

زندگی همه برکات الهیست

الفت و آشتی ز آن برکت خدایست

دیده ها و جان ما برکت بدید

خنده ز آن زهخندانش پرید

سر آغاز

سفره ای پر از برکت

نانی پر از نعمت

دستانی پر از خلوص

محفلی پر از حشمت

آغاز می کنم به نام محفل او و به نام بی نامش . چرا که هیچ نامی گویای عظمتش نیست ، هیچ نامی یارای بیان عشقش نیست و در هیچ کلامی   نگنجد ...